Barns utvikling – slik kan du hjelpe de
Barns utvikling – slik kan du hjelpe de
Å være foreldre til skolebarn innebærer mer enn å bare følge opp leksene. Her er våre beste råd for å hjelpe barna til god utvikling.
Overgangen fra barnehage til skolebarn
Er du en av de mange stolte foreldre som har fått skolebarn i høst? Overgangen fra barnehage til skole er en av de største i et barns liv, og en milepæl i utviklingen deres. Så hvordan kan du som forelder være en best mulig veileder på denne spennende ferden, og gi de riktige rammene for at det lille mennesket skal følge læringskurven? Her er våre beste råd for å hjelpe barna til god utvikling.
Les også: Huskeliste til barnehagestart
Barn trenger søvn for å utvikle seg
At barn må være uthvilte for å klare å konsentrere seg og ta inn informasjon, er noe alle foreldre har erfart. Det er individuelle forskjeller mellom hvor mye søvn barna trenger, men 10-11 timer er passe for de fleste fra treårsalder til pubertet. Men visste du at barn sover 1 til 1,5 time lenger med gode leggerutiner og fast leggetid? Gode leggerutiner skal bidra til å roe ned barnet, og kan gjerne inneholde lesing på senga eller godnattsang. Ifølge eksperter er det også viktig at barna lærer å sovne inn uten at foreldrene er i rommet, fordi dette fører til lengre og mer sammenhengende søvn. Den gamle, norske regelen som sier at åtteåringer skal legge seg klokka åtte, eldre barn et kvarter senere for hvert år, og at ingen barn burde være oppe etter klokka halv ti, er like aktuell fortsatt.
Les også: Hvordan sover familien?
Næring for læring
Variert og næringsrik kost basert på mye fisk, grønnsaker, grove kornprodukter og magre meieriprodukter er et bra utgangspunkt for at barna skal utvikle seg som de skal, og ha energi nok til hele skoledagen. Dette gjelder også for matpakka. Grove brødskiver, gjerne med fire mørke felter på brødskalaen, holder barna mette lenge. Disse kan gjerne varieres med ting som grove pizzastykker, fullkorns-wrap eller grove rundstykker. Som matpakkesnacks anbefales frisk frukt og yoghurt uten tilsatt sukker.
Les også: Lag sunne matpakker barna vil elske!
Hjerneføde
Med et kosthold som beskrevet i forrige punkt, er det i de fleste tilfeller helt unødvendig med kosttilskudd. Det eneste unntaket er D-vitamintilskudd, og tran er det beste alternativet fra barnet er ett år, fordi du da også får med de sunne omega 3-fettsyrene. Omega 3-fettsyren DHA bidrar nemlig til optimal utvikling av hjernen, og er dermed ekstra bra å få i seg nok av i de viktige skoleårene.
Les også: D vitamin og barn
Engasjer deg i skolen
Ifølge Utdanningsdirektoratet har samarbeidet mellom hjem og skole stor betydning for barnet ditt. Når foreldrene har en aktiv rolle fører det til bedre læringsutbytte, bedre selvkontroll, mer trivsel, færre atferdsproblemer, mindre fravær, gode relasjoner til medelever og lærere, bedre arbeidsvaner, en mer positiv holdning til skolen, bedre leksevaner, bedre arbeidsinnsats og høyere ambisjoner med hensyn til utdanning.
Les også:
- Slik lærer du barnet ditt å lese
- Hvordan lære barn bedre engelsk – og øve på det hjemme
- Lær barnet ditt å telle – og å FORSTÅ tallene
Oppdag særskilte behov tidlig
Barn med særskilte behov, som f.eks. forsinket språkutvikling, må fanges opp så tidlig som mulig for å få den hjelpen de trenger. Ofte blir dette oppdaget av helsetjenesten og barnehageansatte, men om du er i tvil om dette har skjedd kan du ta kontakt med fastlegen. Vær heller ikke redd for å rådføre deg med skolehelsetjenesten om du har spørsmål om syn, hørsel eller andre sider ved barnets utvikling.
Les også: Språkutvikling hos barn – hvordan snakke med babyer
Oversikt over læreplanene
På utdanningsdirektoratets nettsider får du oversikt over hva barna skal lære på de forskjellige klassetrinnene. Gå gjerne inn på læreplanene her, om du har lyst til å vite hva som er smart å fokusere på, for at barnet ditt skal komme i forkant av pensum.
Gi skolebarna sin egen arbeidsplass hjemme
Skolebarn trenger en plass å gjøre leksene, og derfor bør de ha sin egen arbeidsstasjon. La poden få være med å bestemme hvor den skal være og hvordan den skal se ut, for å gjøre leksearbeidet maks motiverende.